نوشته شده توسط : بارکزهی

Zope چیــــــست

مقدمه

در اين مقاله به معرفی Zope، قابليتها و مفاهيم اساسی آن پرداخته شده است. براي استفاده از اين مقاله، شما بايد مفاهيم پايه اي HTML و URL ها و همچنين نحوه استفاده از مرورگرها را بدانيد. بمنظور استفاده از Zope و نوشتن برنامه های تحت وب با آن لازم نيست که يک برنامه نويس ماهر باشيد اما مقداري پيش زمينه برنامه نويسي، بخصوص برنامه نويسي شي گرا، مفيد خواهد بود.

اين مقاله شامل آموزش کار با رابط مديريتی Zope و برنامه نويسی با آن نمی باشد. هدف آن مقايسه Zope با محصولات مشابه و بيان بر تری های آن نسبت به برنامه های رقيب است.

1- معرفيZope

Zope يک Framework است که به Developer ها، با مهارتهاي متفاوت،امکان ساخت برنامة تحت وب مي دهد. در اين بخش اهداف Zope همراه با جزئيات ، همچنين وجه تمايز آن با برنامه هاي مشابه مورد بررسي قرار خواهد گرفت .

1-1- برنامه تحت وب چيست ؟

· يکي از موارد مهم در مورد وب سايتها اين است که بازديدکنندگان مطالب به روز شده ببينند . محتواي وب سايت نسبت به زمان بايد بطور پيوسته تغيير کند . براي مثال، اگر يک وب سايت تجاري، که به کاربران در خريد و فروش اتومبيلهاي دسته دوم کمک مي کند، در نظر بگيريم، احتياجي که در اين وب سايت بايد برآورده شود اين است که تبليغاتي مخصوص اتومبيلهايي که هنوز فروش نرفته اند بطور مداوم در سايت وجود داشته باشد. همچنين تبليغات جديدي که فروشندگان جايگزين مي کنند حد اکثر بعد از يک يا دو روز در سايت قرار گيرند . اگر هيچکدام از اين موارد برآورده نشوند ، مسلماً اين وب سايت موفق نخواهد بود .



:: موضوعات مرتبط: Zope چیــــــست , ,
:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

معرفی زیرساخت یک شبکه


استفاده از شبکه های بدون کابل در سالیان اخیر متداول و بسیاری از شرکت ها و موسسات به منظور برپاسازی شبکه و اتصال به اینترنت از گزینه فوق استفاده می نمایند . شبکه های بدون کابل علیرغم ارائه تسهیلات لازم به منظور دستیابی و استفاده از منابع موجود بر روی شبکه ، دارای چالش های امنیـتی مختص به خود می باشند که می تواند تهدیدات امنیتی جدیدی را بدنبال داشته باشد . تمامی موسسات و سازمان هائی که از این نوع شبکه های کامپیوتری استفاده می نمایند ، می بایست اقدامات لازم در جهت پیشگیری از حملات و حفاظت از منابع موجود در شبکه را انجام دهند .

 


 

 

●نحوه عملکرد یک شبکه بدون کابل

با استفاده از شبکه های بدون کابل که به آنان WiFi نیز گفته می شود ، می توان بدون استفاده از کابل به یک شبکه خصوصی ( شبکه های اینترانت ) و یا عمومی ( اینترنت ) متصل گردید . کاربران شبکه های بدون کابل در صورت استقرار در محدوده شبکه ، قادر به دستیابی و استفاده از منابع موجود بر روی شبکه خواهند بود.

شبکه های بدون کابل در مقابل استفاده از کابل از امواج رادیوئی به منظور اتصال کامپیوتر ها به شبکه ( نظیر اینترنت ) استفاده می نمایند . یک فرستنده که Access point و یا Gateway نامیده می شود ، با استفاده از کابل به یک اتصال اینترنت متصل می گردد . بدین ترتیب یک نقطه حیاتی به منظور ارسال اطلاعات به کمک امواج رادیوئی ایجاد می گردد . در این رابطه و به منظور شناسائی اطلاعات ارسالی از یک SSID ( اقتباس شده از Service Set IDentifier ) استفاده می گردد که به کمک آن کامپیوترهای موجود در یک شبکه بدون کابل قادر به یافتن یکدیگر می باشند. SSID ، نظیر یک "رمزعبور" است که امکان تقسیم یک شبکه WLAN به چندین شبکه متفاوت دیگر را که هر یک دارای یک شناسه منحصر بفرد می باشند، فراهم می نماید . شناسه های فوق، می بایست برای هر access point تعریف گردند. یک کامپیوتر سرویس گیرنده به منظور دستیابی به هر شبکه ، می بایست بگونه ای پیکربندی گردد که دارای شناسه SSID مربوط به آن شبکه خاص باشد . در صورت مطابقت شناسه کامپیوتر سرویس گیرنده با شناسه شبکه ، امکان دستیابی به شبکه برای سرویس گیرنده فراهم می گردد .

کامپیوترهائی که دارای یک کارت بدون کابل بوده و مجوز لازم برای دستیابی به فرکانس شبکه بدون کابل به آنان اعطاء شده است ، می توانند از منابع موجود بر روی شبکه استفاده نمایند . برخی کامپیوترها ممکن است به صورت اتوماتیک شبکه های بدون کابل موجود در یک ناحیه را شناسائی نمایند . در برخی دیگر از کامپیوترها می بایست اطلاعاتی نظیر SSID به صورت دستی تنظیم و پیکربندی لازم انجام شود .

بــلــوچ نــت



:: موضوعات مرتبط: معرفی زیرساخت یک شبکه , ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

VoIP چیست و چگونه کار می کند؟

آشنائی با VoIP

ارتباطات يكی از نيازهای حياتی بشريت است و انسان همواره به دنبال ابداع فن آورهائی بوده است كه بتواند با استفاده از آنان با ساير همنوعان خود ارتباط برقرار نمايد . در گذشته ای نه چندان دور كه انسان استفاده از اينترنت را تجربه نكرده بود ، ارتباطات محاوره ای صرفا" از طريق تلفن و به كمك خطوط PSTN ( برگرفته از Public Switched Telephone Network ) ، انجام می گرديد . در سيستم فوق ، سيگنال های صوتی آنالوگ با استفاده از كابل های مسی حمل و مبادله داده خصوصا" در مسافت های طولانی گرانقيمت و ارتباطات دوسويه ويديوئی رويائی بيش نبود ( در آن زمان صرفا" از تلويزيون استفاده می گرديد كه به عنوان يك رسانه دوسويه محسوب نمی گردد ).در ساليان اخير ما شاهد اتفاقات جالبی بوده ايم كه هر يك به سهم خود تاثيری غيرقابل انكار در حيات بشريت داشته اند . ابداع كامپيوترهای شخصی ، فن آوری های جديد ارتباطی نظير تلفن های سلولی و نهايتا" اينترنت نمونه هائی در اين زمينه می باشند كه باعث شده است انسان بتواند با استفاده از سرويس های جديدی نظير نامه الكترونيكی ، چت و مواردی‌ ديگر با ساير افراد ارتباط برقرار نمايد .

در حال حاضر می توانيم نظاره گر يك انقلاب واقعی در عرصه ارتباطات باشيم . هر شخص با استفاده از كامپيوتر و اينترنت می تواند با ساير افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار نموده ، داده ئی را مبادله و يا از طريق امكانات نرم افزاری موجود با يكديگر گفتگو نمايند . ما نمی دانيم دقيقا" در آينده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی اين را می دانيم كه كامپيوتر دارای نقشی محوری و اساسی در اين رابطه خواهد بود . اينترنت با سرعت بالا در همه جا استفاده خواهد شد و مردم با يكديگر به صورت صوتی و تصويری ارتباط برقرار خواهند نمود .به هرحال ، رشد بی سابقه اينترنت در ساليان اخير اين نويد را می دهد كه بتوان از زيرساخت موجود به عنوان يك گزينه مطلوب به منظور ارتباطات استفاده نمود .


بــلــوچ نــت


VoIP چيست ؟

VoIP ( برگرفته از Voice over internet protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نمايد و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند .

متداولترین کاربرد VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل ، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوريت یک سوئیچ تلفن انجام می شود . با استفاده از فن آوری فوق ، استفاده كنندگان می توانند همچنان دارای يك شماره تلفن باشند . در چنين مواردی ممكن است از يك آداپتور نيز استفاده گردد. آداپتور فوق اين امكان را دراختيار استفاده كننده قرارخواهد داد تا بتوانند از يك تلفن معمولی نيز استفاده نمايند .

در زمان استفاده از سرويس فوق ، مخاطب شما متوجه اين موضوع نخواهد شد كه شما از فن آوری VoIP استفاده می نمائيد و قادر به تشخيص دقيق تفاوت سرويس فوق نسبت به يك تلفن سنتی نمی باشد .



:: موضوعات مرتبط: VoIP چیست و چگونه کار می کند؟ , ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

اطلاعاتى در مورد وب سرویس ها

استقلال اطلاعات یا جدا بودن محتوا از ظاهر یک مشخصه براى XML به تساب مى آید. متنهاى XML فقط یک دیتا را توصیف مى کنند و برنامه اى که XML براى آن قابل درک است بدون توجه به زبان و سیستم عامل قادر است به اطلاعات درون فایل XML هر گونه شکلى که مایل است بدهد.

متنهاى XML تاوى دیتا هستند بدون شکل خاص، بنابراین برنامه اى که از آن مى خواهد استفاده کند باید بداند که چگونه مى خواهد آن اطلاعات را نمایش دهد. بنابراین شیوه نمایش یک فایل XML در یک PC با PDA و تلفن همراه مى تواند متفاوت باشد. وقتى یک برنامه با متن XML مواجه مى شود باید مطمئن باشد که آن متن حاوى دیتاى مورد نظر خود است.

این اطمینان توسط برنامه هایى با نام XML Parser تاصل مى شود. تجزیه کننده ها دستورات متن XML را بررسى مى کنند. همچنین آنها به برنامه کمک مى کنند تا متن هاى XML را تفسیر کند.

به صورت اختیارى هر متن XML مى تواند به متن دیگرى اشاره کند که حاوى ساختار فایل XML اصلى باشد. به آن متن XML دوم DTD یا Do*****ent Type Definition گفته مى شود. وقتى فایل XML به DTD اشاره مى کند برنامه تجزیه کننده فایل اصلى را با DTD بررسى مى کند که آیا به همان ساختارى که در DTD توصیف شده شکل گرفته است یا خیر.

اگر یک تجزیه کننده XML بتواند یک متن را به درستى پردازش کند متن XML نیز به شکل صحیحى فرمت شده است. وقتى که اکثر نرم افزارها امکانات وبى خود را افزایش دادند این طور به نظر مى رسد که XML به عنوان یک تکنولوژى جهانى براى فرستادن اطلاعات بین برنامه ها انتخاب شود. تمامى برنامه هایى که از XML استفاده مى کنند قادر خواهند بود که XML همدیگر را بفهمند.

بــلــوچ نــت



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

بررسی حملات DOS

بسیاری از سایت‌های بزرگ نیز در حال حاضر قادر به مقابله با حملات DOS نیستند زیرا این حملات به نوع متفاوتی سازماندهی می‌شوند و در بیشتر اوقات با ایجاد ترافیكی بالا لشكری از Packet های TCP را به سمت سرویس‌های خدمات دهنده سرازیر می‌كنند. به عنوان مثال در هنگام به وجود آمدن و شناسایی ویروس Blaster پس از آلوده شدن صدها هزار كامپیوتر در سراسر دنیا بوسیله این كرم كامپیوتری كه از یك ضعف در سیستم عامل‌های ویندوز مایكروسافت استفاده می‌كرد، خبری با این عنوان كه این ویروس در روز 20 اگوست شروع به فرستادن پاكت‌هایی به سمت سایت windowsupdate.com می‌نماید در رسانه‌های امنیتی انتشار یافت كه در پی آن مسئولین امنیتی مایكروسافت چاره‌ای جز از كار انداختن سایت Windowsupdate.com و حذف آن از DNSهای جهانی ندیدند. با اینكه آنها تا آخرین لحظات از عنوان كردن روش خود یعنی از كار انداختن سایت مورد نظر خودداری می‌نمودند، اما قابل پیش‌بینی بود كه به هیچ وجه سرویس‌های خدمات دهنده مایكروسافت نیز قادر به مقابله با این حجم ترافیك بالا نخواهند بود و دیر یا زود از سرویس دهی باز می‌مانند.

چگونگی عملكرد ویروس Blaster برای ایجاد یك حمله DOS

1- در طی یك هفته ویروس Blaster انتشار یافت و حدود 50000 هزار ماشین را در سراسر دنیا آلوده ساخت.

2- پس از رسیدن به روزی كه كرم Blaster برای آن تاریخ برنامه‌ریزی شده بود، قرار بر این بود كه ماشین‌های آلوده از سراسر دنیا شروع به ارسال پاكت‌هایی به پورت 80 سایت www.windowsupdate.com كنند كه یكی از سایت‌های مایكروسافت می‌باشد در نتیجه با مشغول شدن سرویس دهندگان سایت برای رسیدگی به درخواست‌های ماشین‌های آلوده امكان جوابگویی به درخواست‌های مشتریان واقعی نبود و همین باعث به وجود آمدن یك حمله DOS می‌شد.

امروزه نسل جدیدی از حملات DOS به وجود آمده‌اند كه DDOS نام گرفته‌اند. این حملات نوع گسترش یافته حملات DOS هستند كه از اواخر سال 1999 مورد استفاده قرار گرفته‌اند . در سال 2000 حملات DDOS توسط نفوذگران برای از كار انداختن و حمله به سایت‌های بزرگی مانند, e-Bay CNN , Amazon مورد استفاده قرار گرفته است.

بررسی حملات D.D.O.S

در چند ماه گذشته در گیرودار دادگاه جنجالی شركت SCO سایت این شركت توسط طرفداران سیستم عامل‌های لینوكس و كدباز مورد حمله DDOS قرار گرفت و برای چند روز از كار افتاد، این حمله یكی از بی‌سابقه‌ترین و سخت‌ترین حملات DDOS در چند سال اخیر محسوب می‌شود.

نمودار زیر میزان Hit های وارد شده به سایت Sco را در ثانیه نشان می دهد .

منظور از Hit درخواست هایی می باشند كه از سرویس دهنده تقاضا می شوند.

ddos_1.jpg
همانطور كه در شكل مشاهده می‌كنید این حملات از تاریخ چهارشنبه 10 دسامبر و در ساعت 3:20 شروع شده كه تعداد پاكت‌های ارسالی 34000 پاكت در ثانیه بوده است. در روز پنجشنبه 11 دسامبر و در ساعت 2:50 صبح حمله كنندگان دست به حمله دیگری زدند این بار با هزاران ماشین از سراسر دنیا سرویس Ftp و WEB شركت Sco را با آدرس های www.Sco.com و Ftp.Sco.com مورد حمله SYN Flood قرار دادند.
 

 

 

بــلــوچ نــت

 



:: موضوعات مرتبط: بررسی حملات DOS , ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

نیمکره راست یا چپ؟! مسئله این است!

سلام...

یک مطلب جالب از تجربه امروز...من امروز کلا نیمکره راستم فعال بود. یک آدم با انگیزه، شاد، پر از اطلاعات و فعال و خلاق بودم. خیلــــی از عملکرد خودم راضی بودم. طوری بودم که تا چندوقت پیش هم همینطوری بودم. یعنی این همه سال رو کلا با این سیمبندی (!) مغزی گذرونده بودم. این سیمبندی راست مغزی در اثر خوشی زیاد حاصل می شه :)

متاسفانه یه لحظه عطسم گرفت آخر شب و همه چیز به هم ریخت :( نیمکره چپ مغزم هم فعال شد که اصلا خوب نبود...

کلا نکته اینجاست که اگر کاملا راست مغز و یا کاملا چپ مغز هستید، به معنی بلوغ کامل فکری است. راست مغزی کامل چپ مغزی رو هم در بر می گیره...یعنی نیمکره سمت راست کارهای نیمکره سمت چپ رو هم انجام می ده...در نتیجه راست مغزی کامل بهتر از چپ مغزی کامل است. تازه، اینجوری کلی خوشحالترید و کلی هم انگیزه کاری دارید.

نیمکره راست جنرال وییور هست؛ یعنی کلی نگر. خیلی خوبه. در این مد شما حفظ کردنیهاتون خیلی خوب میشه و خب، برای افرادی که رشته های حفظ کردنی زیاد داره عالیه. کلا چیز خوبیه. قضاوت بر اساس تمپلیت های قبلی موجود در حافظه صورت میگیره. به عبارت دیگر اظهار نظر ها بر اساس اطلاعات عمومی که قبلا خوندینشون هست...عالیه این! مثلا اگر ریویور هستید یعنی خیلی قشنگ می تونید این کار رو بکنید. ولی نکته اینجاست که خیلی بزرگبینی پیدا می کنید و اعتماد بنفستون بسیار بالا میره. این میشه گفت خوبه. ضربان قلبتون و تپش قلب کم میشه و یک آرامش خاصی دارید...صرفه جو میشید و فکر اقتصادیتون کار می کنه. کلا یک پا آشپز هستید و به معنای واقعی کلمه یک انسان مستقلی میشید که نیازی به کسی نداره :) در ضمن، اصولا موقع صحبت لبخند بر لب دارید و صحبت هاتون از دهن میاد؛ یک سمت بینی هم بسته میشه؛ عجیبه این قسمتش...انگار فعال کننده مجرای بینی در وسط بالای مغز قرار داره :-/ ....نکته دیگر اینکه معمولا در این مد شما خیلی به بدن خودتون فکر نمیکنید و کلاً به قول بچه ها به تخمتونه همه چیز! (اینو اضافه کنم که یک BQ هم داریم که مربوط به فکر کردن به یک بدن مناسبه... اینطوری که من درک کردم مرکز کنترل این حس در سمت راست مغز، تقریباً بالا و نزدیک لوب پسانی یا عقبی مغز هست. اگر می خواهید درکش کنید، فکر کنید که دختر هستید و الان باید یک بدن خوب و قلمی داشته باشید :دی )

و اما حس ششم!!! حس ششم کاملا در منتها علیه نیمکره راست قرار داره. یعنی موقعی که از تمام نیمکره راست استفاده می کنید در واقع حس ششم خود را فعال کرده اید. دروغ ها رو با آسانی تشخیص داده، به یک فرد دلسوز تبدیل میشوید و از لحاظ هنری بسیار قوی خواهید بود. ولی در یک طرف قضیه حس اعتمادی به دیگران ندارید و اصولا نسبت به دیگران بدبینید؛ شاید در بعضی مواقع این بدبینی درست باشه... نمی دونم! ولی کلا قشنگ مثل یک روانشناس عمل می کنید و افکار ملت رو می خونید. حس حل معمای شما هم بسیار قوی میشه و تصورات ذهنی قوی ای پیدا می کنید.

کلا ورزش های هوازی که باعث افزایش ضربان قلب میشن انگار نیمکره چپ رو فعال می کنن. از نیمکره چپ خوشم نمیاد...خوبه ها؛ ولی برای من آشنا نیست...نمی دونم چیکار کنم با این نیمکره چپ فعال :(((



:: موضوعات مرتبط: مقالات علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

اینترنت دنیای جالبی است، این جهان دیجیتالی که تازه چند سالی است زندگی همه ما را تحت تاثیر خود قرار داده است عجایب و غرایب زیادی دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. مثلاً آیا می‌دانستید که نخستین دامنه ثبت شده در شبکه اینترنت symbolics.com بوده که در ماه مارس 1985 (اسفند-فروردین 1363) به ثبت رسیده است! در این مطلب که خود برگرفته از اینفوگرافی جمع و جور و خواندنی دیگری است، کوشیده‌ایم تا جالب‌ترین واقعیات پیرامون شبکه اینترنت را گردآوری کنیم، با ما همراهی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

 

 



:: موضوعات مرتبط: آزاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

رییس دانشگاه پیام نور تاکید کرد: تبعیض میان فارغ التحصیلان پیام نور با دیگر دانشگاه های دولتی در استخدام های سازمان ها و ارگان ها از دیدگاه دیوان عدالت اداری، تخلف محسوب می شود. به گزارش اخبار پیام نور ( pnunews.net ) حسن زیاری افزود: درس خواندن و نمره آوردن در دانشگاه پیام نور بسیار سخت تر از [...]



:: موضوعات مرتبط: پیام نور , ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بارکزهی

موسسات برگزار کننده کلاس‌های آمادگی فراگیر پیام‌نور این بار نیز زودتر از همیشه و قبل از اینکه دانشگاه پیام‌نور تصمیمی برای برگزاری دوره‌های فراگیر داشته باشد، تبلیغات خود را با عناوین و شیوه‌های مختلف آغاز کرده‌اند و گاها داوطلبان مشتاق به تحصیل را در دام تبلیغات خود قرار می‌دهند. به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان [...]



:: موضوعات مرتبط: پیام نور , ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()